Αγαπητοί μαθητές, Αγαπητές μαθήτριες,
Με το εισαγωγικό αυτό σημείωμα θέλουμε να σας παρουσιάσουμε το περιεχόμενο του βοηθήματος, αλλά και τα αποτελέσματα που ελπίζουμε ότι θα αποκομίσετε από τη μελέτη σας.
Το ψηφιακό βοήθημα, μέσα από την επεξεργασία δεκαοκτώ κειμένων, που ανήκουν σε έξι διαφορετικούς θεματικούς άξονες, σας προσφέρει τη δυνατότητα να ασκηθείτε με τρόπο συστηματικό στην κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου. ...
Σε κάθε θεματικό άξονα συνυπάρχουν διαφορετικά κείμενα. Όπως θα δείτε, το καθένα από αυτά θέτει στον αναγνώστη και την αναγνώστρια τα δικά του ξεχωριστά ερωτήματα. Η επεξεργασία του υλικού αυτού έχει ως στόχο να αναδείξει τον μοναδικό προβληματισμό κάθε κειμένου και, συγχρόνως, να φωτίσει σημεία που μπορούν να συμβάλουν στην κατανόηση άλλων κειμένων και στην ανάπτυξη του προβληματισμού σας. Ο ρόλος της «θεωρίας» δεν είναι αυτόνομος, αλλά υπηρετικός του κειμένου καθώς και άλλων κειμένων.
Όπως τις αντιμετωπίζουμε στο βοήθημα, οι γνώσεις για τη γλώσσα δεν αποτελούν στοιχείο προς εκμάθηση αλλά υλικό αναφοράς. Βασική επιδίωξή μας είναι να προσεγγίσετε το τι και το πώς του κειμένου και να εμβαθύνετε στη σχέση μεταξύ αυτών των δύο. Με τον τρόπο αυτό, προσεγγίζετε και αξιοποιείτε τη θεωρία ενώ ταυτόχρονα σας δίνεται η δυνατότητα να ασκηθείτε σε ποικίλους τύπους και διαδικασίες γραφής (εξήγηση, αιτιολόγηση, ανάπτυξη, περίληψη, μετασχηματισμοί, ορισμοί, ερμηνεία κ.λπ.). Η επεξεργασία κάθε κειμένου ξεκινά με μία διαδικασία συνοπτικής απόδοσης του περιεχομένου του. Εδώ δε δίνουμε έμφαση μόνο στο τελικό προϊόν, αλλά και στο πώς θα κατακτήσετε τη διαδικασία (κατανεμημένη σε διακριτά βήματα) μέσα από την οποία μπορεί να αποδοθεί περιληπτικά ένα κείμενο (ή ένα μέρος του, όπως π.χ. στο κείμενο «Η Βραδύτητα»). Σε κάθε βήμα δίνονται οδηγίες που έχουν ως στόχο να σας υποστηρίξουν στην εργασία σας αυτή καθώς και μια ενδεικτική πορεία εργασίας. Κατά τη διαδικασία της περίληψης, ασκείστε, επίσης, σε στρατηγικές μετασχηματισμού του αρχικού κειμένου (παράφραση, πύκνωση, χρήση ρηματικών φράσεων που αποδίδουν γλωσσικά τις ενέργειες του συγγραφέα/της συγγραφέως). Συνολικά, θεωρούμε ότι η παραγωγή ενός νέου (περιληπτικού) κειμένου είναι προϊόν μιας διαδικασίας που προϋποθέτει την κατανόηση του αρχικού κειμένου. Στο τελικό στάδιο της γραφής της συνοπτικής απόδοσης, σας καλούμε να αξιοποιήσετε τις σημειώσεις σας από την παραπάνω διαδικασία, αλλά και τις προϋπάρχουσες γνώσεις σας για τη σύνθεση και οργάνωση παραγράφου.
Στη συνέχεια της επεξεργασίας κάθε κειμένου, έχετε τη δυνατότητα να ασκηθείτε σε δραστηριότητες διαφόρων τύπων. Πρόκειται για δραστηριότητες κατανόησης κειμένου, οργάνωσης λόγου, δραστηριότητες λεξιλογικού και σημασιολογικού χαρακτήρα, δραστηριότητες που εξετάζουν μορφοσυντακτικές δομές. Οι δραστηριότητες αυτές απαιτούν και προϋποθέτουν μια αρχική βασική κατανόηση του κειμένου, ενώ συγχρόνως ενθαρρύνουν την περαιτέρω εμβάθυνση. Κρίσιμα σημεία γίνονται αντικείμενο επεξεργασίας και βαθύτερης κατανόησης σε μία διαδικασία νοηματοδότησης του κειμένου εκ μέρους σας. Η κατανόηση συμπορεύεται με την παραγωγή λόγου σε όλες τις δραστηριότητες, με τρόπο που ενθαρρύνει την γλωσσική επίγνωση και, σταδιακά, την κριτική θεώρηση.
Η επεξεργασία κάθε κειμένου ολοκληρώνεται με ένα ερώτημα παραγωγής λόγου. Το ερώτημα αυτό επιτρέπει την αξιοποίηση των δεδομένων του κειμένου σε συγκεκριμένη επικοινωνιακή περίσταση και ενθαρρύνει την έκφραση προσωπικής θέσης με κριτική κατεύθυνση. Η επικοινωνιακή περίσταση λαμβάνει υπόψη τις εμπειρίες που έχετε αποκτήσει ως μαθητές/τριες (προφορική εισήγηση στο σύλλογο των διδασκόντων, ομιλία στο πλαίσιο σχολικής ημερίδας ή εκδήλωσης, άρθρο και δοκίμιο στην ιστοσελίδα/περιοδικό του σχολείου, ανοικτή επιστολή σε εφημερίδα ή επιστολή προς επίσημο φορέα…). Αξίζει να σημειώσουμε ότι το θέμα που σας δίνεται δεν αναπτύσσεται παραδειγματικά αλλά προτείνονται βήματα για την επεξεργασία του. Στόχος μας είναι να αποκτήσετε, σταδιακά, συνείδηση της συγγραφής ως δυναμικής διαδικασίας παραγωγής νοήματος και, παράλληλα να εξοικειωθείτε με τα στάδια της γραφής από το προσυγγραφικό μέχρι το μετασυγγραφικό.
Θα κλείσουμε με μία ακόμη επισήμανση. Κατά την προετοιμασία του βοηθήματος ακολουθήσαμε μια βασική διδακτική και παιδαγωγική επιλογή: να σας υποστηρίξουμε σε μια προσωπική και ανεξάρτητη πορεία μάθησης. Δεν εννοούμε μόνο τη δυνατότητα μη γραμμικής προσπέλασης του υλικού λόγω της ίδιας της μορφής του ψηφιακού βοηθήματος ούτε την παροχή ενδεικτικών απαντήσεων. Τα προτεινόμενα βήματα ή στάδια στις δραστηριότητες και οι οδηγίες που δίνονται αποβλέπουν στο να υπηρετήσουν την κατανόηση και να συμβάλουν στην ανάπτυξη εκ μέρους σας κρίσιμης και κριτικής γλωσσικής επίγνωσης. Ικανότητες και δεξιότητες τέτοιου τύπου μπορούν να σας βοηθήσουν σε όλα τα σχολικά σας μαθήματα αλλά και στην κριτική σας τοποθέτηση ως σύγχρονοι πολίτες.
Το περιεχόμενο του Βοηθήματος βασίζεται στην εξεταστέα ύλη των προηγούμενων ετών. Οι αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών θα ενσωματωθούν σε επόμενη φάση, εφόσον συνταχθεί επιστημονική ομάδα.
Για τα νέα του ιστότοπου μπορείτε να συμβουλεύεστε το τμήμα "Δελτίο Ενημέρωσης Κοινού - Newsletter" που βρίσκεται στο μενού πλοήγησης της κεντρικής σελίδας του ιστότοπου.
Σημαντική επισήμανση για τον μαθητή: Είναι ευνόητο ότι o μαθητής δεν θα πρέπει να περιορίζει τη μελέτη του στην ύλη του Ψηφιακού Βοηθήματος, αλλά πρωτίστως να μελετά την ύλη των σχολικών εγχειριδίων. Όπως ακριβώς υπονοείται από τον τίτλο «Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Βοήθημα», η μελέτη της ύλης του είναι προσθετική στη μελέτη της σχολικής ύλης και σε καμιά περίπτωση δεν την υποκαθιστά.
Εμφάνιση |
Το περιεχόμενο του παρόντος ιστοχώρου υπάγεται σε Άδεια Χρήσης υπό την προϋπόθεση τηρήσεως των υποχρεώσεων που προκύπτουν από τις επεξηγήσεις των διπλανών συμβόλων. Η εν λόγω άδεια επιτρέπει στους χρήστες να κάνουν διασκευές, να τροποποιούν και να δημιουργούν παράγωγα του έργου, χωρίς να τα διαθέτουν για εμπορικούς σκοπούς, υπό την προϋπόθεση να γίνεται αναφορά στο δημιουργό και να αναδιαθέτουν το έργο με τους ίδιους ακριβώς όρους που το διαθέτει το ΙΤΥΕ, δηλαδή αναφέροντας πάντοτε τον δημιουργό του πρωτοτύπου. Το ΙΤΥΕ επιφυλάσσεται παντός νομίμου δικαιώματός του στην περίπτωση παράβασης των όρων αναδιάθεσης του έργου. |
|
Αναφορά Δημιουργού - Ο συγκεκριμένος όρος διευκρινίζει στο κοινό ότι μπορεί να προβαίνει σε κάθε επιτρεπόμενη ενέργεια (π.χ. αναπαραγωγή), όπως αυτή ορίζεται στην άδεια, υπό την προϋπόθεση ότι θα πραγματοποιήσει ρητή αναφορά στο δημιουργό του πρωτοτύπου. |
|
|
Μη Εμπορική Χρήση - Η εφαρμογή του συγκεκριμένου όρου επιτρέπει στους χρήστες να αναδιανέμουν, να κάνουν διασκευές, να τροποποιούν και να δημιουργούν παράγωγα του έργου μόνο για μη εμπορικούς σκοπούς. |
|
|
Παρόμοια Διανομή - Ο εν λόγω όρος επιτρέπει στους χρήστες να προβαίνουν σε κάθε επιτρεπόμενη ενέργεια, υπό την προϋπόθεση η οποιαδήποτε αναδιανομή να πραγματοποιείται με τους ίδιους ακριβώς όρους που διατίθεται και το πρωτότυπο έργο. |
|