ΤΕΥΧΟΣ Β΄ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7ο: ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ
ΕΝΟΤΗΤΑ 7.3: ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ




  • Στο τέλος της διδακτικής αυτής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός:

    • Να ταξινομεί τις οργανικές αντιδράσεις α) με κριτήριο το μηχανισμό της αντίδρασης και β) με βάση το είδος της αντίδρασης.
    • Να διακρίνει από ένα σύνολο αντιδράσεων ποια/ποιες είναι αντιδράσεις προσθήκης, απόσπασης, υποκατάστασης, πολυμερισμού, οξειδοαναγωγής και οξέος-βάσεως.
    • Να αναγνωρίζει ότι μια αντίδραση μπορεί να κατατάσσεται σε περισσότερες από μια από τις παραπάνω κατηγορίες.
    • Να συμπληρώνει αντιδράσεις προσθήκης σε οργανικές ενώσεις οι οποίες περιέχουν διπλό ή τριπλό δεσμό μεταξύ ατόμων άνθρακα με αντιδραστήρια, όπως H2, X2, HX, H2O.
    • Να εφαρμόζει τον κανόνα του Markovnikov, όπου χρειάζεται, για να προβλέψει το κύριο προϊόν στις αντιδράσεις προσθήκης σε διπλό ή τριπλό δεσμό μεταξύ ατόμων άνθρακα.
    • Να συμπληρώνει αντιδράσεις προσθήκης στον καρβονυλικό διπλό δεσμό με έμφαση στην περίπτωση του αντιδραστηρίου Grignard, καθώς και αντιδράσεις προσθήκης σε νιτρίλια.
    • Να εξηγεί δίνοντας τη σχετική αντίδραση με το νερό, γιατί τα αντιδραστήρια Grignard (RMgX) πρέπει να παρασκευάζονται και να χρησιμοποιούνται σε αυστηρά άνυδρες συνθήκες.
    • Να αναφέρει τη σειρά δραστικότητας των καρβονυλικών ενώσεων σε αντιδράσεις προσθήκης.
    • Να συμπληρώνει αντιδράσεις προσθήκης σε νιτρίλια, όπως η υδρογόνωση και η υδρόλυση σε όξινο ή βασικό περιβάλλον.
    • Να συμπληρώνει αντιδράσεις απόσπασης από κορεσμένη ένωση ενός ή δύο μορίων, με έμφαση στην αφυδραλογόνωση και την αφυδάτωση.
    • Να εφαρμόζει τον κανόνα του Saytzeff, όπου χρειάζεται, για να προβλέψει το κύριο προϊόν στις αντιδράσεις απόσπασης.
    • Να ορίζει τις αντιδράσεις υποκατάστασης ή αντικατάστασης μιας ομάδας ή ατόμου (αποχωρούσα ομάδα) από μια άλλη εισερχόμενη ομάδα ή άτομο και να εξηγεί ότι υποκατάσταση εξαρτάται από την πολικότητα των δεσμών και τη σχετική ηλεκτραρνητικότητα των ομάδων ή ατόμων.
    • Να συμπληρώνει αντιδράσεις υποκατάστασης,
      • σε αλκυλαλογονίδια με επίδραση
        • υδατικού διαλύματος NaOH ή KOH
        • KCN
        • RONa ή ROK
        • RC ≡ CNa ή RC ≡ CK
        • RCOONa ή RCOOK
        • NH3
      • σε αλκοόλες, με επίδραση SOCl2 και με RCOOH (εστεροποίηση)
      • σε εστέρες, με επίδραση νερού (όξινη και βασική υδρόλυση).
    • Να εξηγεί τι είναι τα πολυμερή, τι είναι ο πολυμερισμός.
    • Να συμπληρώνει τις αντιδράσεις 1,2 πολυμερισμού, σε ενώσεις του τύπου


    • Να συμπληρώνει τις αντιδράσεις 1,4 πολυμερισμού σε ενώσεις του τύπου


    • Να αναφέρει τι είναι ο συμπολυμερισμός και να δίνει ως παράδειγμα τα συμπολυμερή Buna S και Buna Ν.
    • Να αναφέρει τις σημαντικότερες ιδιότητες και τεχνολογικές εφαρμογές των πολυμερών και των συμπολυμερών που προκύπτουν από τις προηγούμενες αντιδράσεις.
    • Να συμπληρώνει τις αντιδράσεις οξείδωσης των πρωτοταγών και δευτεροταγών αλκοολών με τα ακόλουθα οξειδωτικά
      • KMnO4/H+
      • K2Cr2O7/H+
      • Cu/θ και CuO
      και να εξηγεί τι συμβαίνει με τις τριτοταγείς αλκοόλες.
    • Να συμπληρώνει τις αντιδράσεις οξείδωσης των αλδεϋδών με τα ακόλουθα οξειδωτικά
      • KMnO4/H+
      • K2Cr2O7/H+
      • διάλυμα Fehling
      • διάλυμα Tollens
      και να εξηγεί τι συμβαίνει με τις κετόνες.
    • Να εξηγεί γιατί οι αλδεΰδες είναι πιο ισχυρά αναγωγικά από τις αλκοόλες.
    • Να συμπληρώνει τις αντιδράσεις οξείδωσης του μυρμηκικού οξέος, του οξαλικού οξέος και των αλάτων τους με τα ακόλουθα οξειδωτικά
      • KMnO4/H+
      • K2Cr2O7/H+
      και να εξηγεί τι συμβαίνει με τα υπόλοιπα μόνο- και δι-καρβοξυλικά οξέα.
    • Να συμπληρώνει τις αντιδράσεις αναγωγής ακόρεστων υδρογονανθράκων, καρβονυλικών ενώσεων και νιτριλίων με H2.
    • Να αναγνωρίζει τον όξινο χαρακτήρα των ενώσεων/ιόντων RCOOH, RNH3+, C6H5OH, ROH και RC ≡ CH, να τις διατάσσει κατά σειρά ισχύος και να συμπληρώνει τις αντιδράσεις οξέος-βάσεις που δίνουν.
    • Να αναγνωρίζει το βασικό χαρακτήρα των ενώσεων/ιόντων R-, RC ≡ C-RO-, RNH2/ R1NHR2, C6H5O- και RCOO-, να τις διατάσσει κατά σειρά ισχύος και να συμπληρώνει τις αντιδράσεις οξέος-βάσεις που δίνουν.
    • Να προσδιορίζει μέσω στοιχειομετρικών υπολογισμών σε
      • απλές οργανικές αντιδράσεις
      • απλές οργανικές αντιδράσεις που δίνουν μείγμα προϊόντων
      • σειρά οργανικών αντιδράσεων
      μοριακούς τύπους, συντακτικούς τύπους, ποσότητες σε mol ή g ή όγκους και αποδόσεις, από κατάλληλα δεδομένα.
    • Να προσδιορίζει τους μοριακούς ή/και τους συντακτικούς τύπους οργανικών ενώσεων οι οποίες εμφανίζονται με αλφαβητικά σύμβολα σε σειρές χημικών μετατροπών, από κατάλληλα δεδομένα.




  • Εισηγητές βιντεοδιαλέξεων: Πάγκαλος Σπύρος - Χαρίτος Κωνσταντίνος
    Ήχος βιντεοδιαλέξεων: Γιαλούρης Παρασκευάς
    Επιστημονικός έλεγχος: Αποστολόπουλος Κωνσταντίνος – Γιαλούρης Παρασκευάς

    Επιμέλεια σημειώσεων θεωρίας: Πάγκαλος Σπύρος - Χαρίτος Κωνσταντίνος
    Επιστημονικός έλεγχος: Αποστολόπουλος Κωνσταντίνος – Γιαλούρης Παρασκευάς

    Επιμέλεια λυμένων θεμάτων, θεμάτων προς επίλυση: Πάγκαλος Σπύρος - Χαρίτος Κωνσταντίνος
    Επιστημονικός έλεγχος: Αποστολόπουλος Κωνσταντίνος – Γιαλούρης Παρασκευάς

    Εισαγωγή: Αποστολόπουλος Κωνσταντίνος – Γιαλούρης Παρασκευάς

    Ποιοτικός έλεγχος: Κουκουλάς Βαγιανός - Παπαστεργιάδης Θωμάς.
    Μήλιος Νεκτάριος - Σωτηράκης Γιώργος - Χριστοπούλου Στέλλα