ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2o: ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΕΝΟΤΗΤΑ 1: Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ |
-
Προσδοκώμενα αποτελέσματα
Όταν θα τελειώσεις την ενότητα αυτή, θα είσαι σε θέση:- Να γνωρίζεις το αντικείμενο μελέτης της επιστήμης της Οικολογίας.
- Να απαριθμείς διάφορους παράγοντες που συνιστούν αβιοτικό περιβάλλον.
- Να ορίζεις την έννοια του οικοσυστήματος καθώς και τους παράγοντες που το αποτελούν.
- Να αντιλαμβάνεσαι πώς δομείται και πώς οργανώνεται το οικοσύστημα.
- Να περιγράφεις τα διαδοχικά επίπεδα οργάνωσης των βιοτικών παραγόντων.
- Να ορίζεις τις έννοιες πληθυσμός, βιοκοινότητα και βιότοπος.
- Να σχεδιάζεις απλά μοντέλα οικοσυστημάτων.
- Να εξηγείς τη σημασία των αβιοτικών παραγόντων για τη φύση και τη λειτουργία του οικοσυστήματος.
- Να αναλύεις τις προϋποθέσεις για τη διατήρηση των οικοσυστημάτων.
- Να διακρίνεις τα οικοσυστήματα ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η εισαγωγή ενέργειας σε αυτά.
- Να δίνεις παραδείγματα αυτότροφων και ετερότροφων οικοσυστημάτων.
- Να εντοπίζεις το κριτήριο με βάση το οποίο διακρίνουμε τους οργανισμούς σε παραγωγούς και καταναλωτές.
- Να εξηγείς τη σημασία των παραγωγών για τη δέσμευση ενέργειας στα οικοσυστήματα.
- Να περιγράφεις σύντομα τη διαδικασία με την οποία οι αυτότροφοι οργανισμοί αξιοποιούν την ηλιακή ενέργεια και την μετατρέπουν σε χημική.
- Να ονομάζεις τους οργανισμούς που υπάγονται στους παραγωγούς.
- Να διακρίνεις και να κατονομάζεις τις διάφορες κατηγορίες καταναλωτών.
- Να επισημαίνεις τη σημασία των αποικοδομητών για τη διατήρηση ενός οικοσυστήματος.
- Να ονομάζεις τους οργανισμούς που υπάγονται στους αποικοδομητές και τις ουσίες που αποτελούν την τροφή τους.
- Να εξηγείς ποιος και γιατί καθορίζει κάθε φορά το μέγεθος και τα όρια ενός οικοσυστήματος.
- Να περιγράφεις τη φύση της ισορροπίας που υπάρχει ανάμεσα στους βιοτικούς και τους αβιοτικούς παράγοντες του οικοσυστήματος.
- Να προβλέπεις πώς αποκαθίσταται η ισορροπία ενός οικοσυστήματος μετά από πιθανές μεταβολές σε βιοτικούς και αβιοτικούς παράγοντες.
- Να ορίζεις την έννοια της ποικιλότητας.
- Να συσχετίζεις την ποικιλότητα ενός οικοσυστήματος με την σταθερότητα του και να αιτιολογείς αυτή τη σχέση.
- Να συσχετίζεις τα όρια του οικοσυστήματος με τους στόχους της εκάστοτε έρευνας.
- Να συγκρίνεις οικοσυστήματα ως προς τη σταθερότητά τους και να αιτιολογείς τις επιλογές σου.
- Να εντοπίζεις τις δυσκολίες στην οριοθέτηση ενός οικοσυστήματος.
- Να ορίζεις την έννοια της Βιόσφαιρας.
- Να δίνεις παραδείγματα οικοσυστημάτων με πολύ μεγάλο ή πολύ μικρό μέγεθος αντίστοιχα.
- Να αντιλαμβάνεσαι τη φύση της ισορροπίας στην οποία βρίσκεται ένα οικοσύστημα και τους παράγοντες που συμμετέχουν σε αυτήν.
- Να αναγνωρίζεις τη σημασία των αυτορρυθμιστικών μηχανισμών του οικοσυστήματος και να δίνεις παραδείγματα τέτοιων μηχανισμών.
- Να ορίζεις την έννοια της ποικιλότητας.
- Να αναγνωρίζεις τον ρόλο της ποικιλότητας στη διατήρηση της ισορροπίας του οικοσυστήματος και να εξηγείς γιατί η ποικιλότητα επηρεάζει τη σταθερότητά του.
- Να περιγράφεις πώς επηρεάζονται οι τροφικές σχέσεις σε οικοσυστήματα με μεγάλη και μικρή ποικιλότητα αντίστοιχα.
- Να δίνεις παραδείγματα οικοσυστημάτων με μεγάλη ή μικρή σταθερότητα.
- Να γνωρίζεις το αντικείμενο μελέτης της επιστήμης της Οικολογίας.
-
Υποενότητα 1 - Οικολογία, αβιοτικοί - βιοτικοί παράγοντες, οικοσύστημα
Υποενότητα 2 - Οικοσύστηματα, πληθυσμός - βιοκοινότητα - βιότοπος, αλληλεπιδράσεις βιοτικών - αβιοτικών παραγόντων
Υποενότητα 3 - Προϋποθέσεις διατήρησης οικοσυστημάτων, μέγεθος - όρια
Υποενότητα 4 - Διάκριση οργανισμών (αυτότροφοι - ετερότροφοι)
Υποενότητα 5 - Ισορροπία - Ποικιλότητα
Εισηγητής βιντεοδιαλέξεων: Γεωργίου Βασιλική
Επιστημονικός έλεγχος: Μπαμπίλης Νικόλαος, Πανταζής Γεώργιος
Επιμέλεια ύλης σημειώσεων θεωρίας – ερωτήσεων κατανόησης: Γεωργίου Βασιλική
Επιστημονικός έλεγχος: Μπαμπίλης Νικόλαος, Πανταζής Γεώργιος
Επιμέλεια ύλης ερωτήσεων κρίσεως - κλειστού τύπου - σχολικού βιβλίου: Περάκη Αλεξάνδρα
Επιστημονικός έλεγχος: Μπαμπίλης Νικόλαος, Πανταζής Γεώργιος