ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2o: ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΕΝΟΤΗΤΑ 1: Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ




  • Προσδοκώμενα αποτελέσματα

    Όταν θα τελειώσεις την ενότητα αυτή, θα είσαι σε θέση:

    1. Να γνωρίζεις το αντικείμενο μελέτης της επιστήμης της Οικολογίας.

    2. Να απαριθμείς διάφορους παράγοντες που συνιστούν αβιοτικό περιβάλλον.

    3. Να ορίζεις την έννοια του οικοσυστήματος καθώς και τους παράγοντες που το αποτελούν.

    4. Να αντιλαμβάνεσαι πώς δομείται και πώς οργανώνεται το οικοσύστημα.

    5. Να περιγράφεις τα διαδοχικά επίπεδα οργάνωσης των βιοτικών παραγόντων.

    6. Να ορίζεις τις έννοιες πληθυσμός, βιοκοινότητα και βιότοπος.

    7. Να σχεδιάζεις απλά μοντέλα οικοσυστημάτων.

    8. Να εξηγείς τη σημασία των αβιοτικών παραγόντων για τη φύση και τη λειτουργία του οικοσυστήματος.

    9. Να αναλύεις τις προϋποθέσεις για τη διατήρηση των οικοσυστημάτων.

    10. Να διακρίνεις τα οικοσυστήματα ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η εισαγωγή ενέργειας σε αυτά.

    11. Να δίνεις παραδείγματα αυτότροφων και ετερότροφων οικοσυστημάτων.

    12. Να εντοπίζεις το κριτήριο με βάση το οποίο διακρίνουμε τους οργανισμούς σε παραγωγούς και καταναλωτές.

    13. Να εξηγείς τη σημασία των παραγωγών για τη δέσμευση ενέργειας στα οικοσυστήματα.

    14. Να περιγράφεις σύντομα τη διαδικασία με την οποία οι αυτότροφοι οργανισμοί αξιοποιούν την ηλιακή ενέργεια και την μετατρέπουν σε χημική.

    15. Να ονομάζεις τους οργανισμούς που υπάγονται στους παραγωγούς.

    16. Να διακρίνεις και να κατονομάζεις τις διάφορες κατηγορίες καταναλωτών.

    17. Να επισημαίνεις τη σημασία των αποικοδομητών για τη διατήρηση ενός οικοσυστήματος.

    18. Να ονομάζεις τους οργανισμούς που υπάγονται στους αποικοδομητές και τις ουσίες που αποτελούν την τροφή τους.

    19. Να εξηγείς ποιος και γιατί καθορίζει κάθε φορά το μέγεθος και τα όρια ενός οικοσυστήματος.

    20. Να περιγράφεις τη φύση της ισορροπίας που υπάρχει ανάμεσα στους βιοτικούς και τους αβιοτικούς παράγοντες του οικοσυστήματος.

    21. Να προβλέπεις πώς αποκαθίσταται η ισορροπία ενός οικοσυστήματος μετά από πιθανές μεταβολές σε βιοτικούς και αβιοτικούς παράγοντες.

    22. Να ορίζεις την έννοια της ποικιλότητας.

    23. Να συσχετίζεις την ποικιλότητα ενός οικοσυστήματος με την σταθερότητα του και να αιτιολογείς αυτή τη σχέση.

    24. Να συσχετίζεις τα όρια του οικοσυστήματος με τους στόχους της εκάστοτε έρευνας.

    25. Να συγκρίνεις οικοσυστήματα ως προς τη σταθερότητά τους και να αιτιολογείς τις επιλογές σου.

    26. Να εντοπίζεις τις δυσκολίες στην οριοθέτηση ενός οικοσυστήματος.

    27. Να ορίζεις την έννοια της Βιόσφαιρας.

    28. Να δίνεις παραδείγματα οικοσυστημάτων με πολύ μεγάλο ή πολύ μικρό μέγεθος αντίστοιχα.

    29. Να αντιλαμβάνεσαι τη φύση της ισορροπίας στην οποία βρίσκεται ένα οικοσύστημα και τους παράγοντες που συμμετέχουν σε αυτήν.

    30. Να αναγνωρίζεις τη σημασία των αυτορρυθμιστικών μηχανισμών του οικοσυστήματος και να δίνεις παραδείγματα τέτοιων μηχανισμών.

    31. Να ορίζεις την έννοια της ποικιλότητας.

    32. Να αναγνωρίζεις τον ρόλο της ποικιλότητας στη διατήρηση της ισορροπίας του οικοσυστήματος και να εξηγείς γιατί η ποικιλότητα επηρεάζει τη σταθερότητά του.

    33. Να περιγράφεις πώς επηρεάζονται οι τροφικές σχέσεις σε οικοσυστήματα με μεγάλη και μικρή ποικιλότητα αντίστοιχα.

    34. Να δίνεις παραδείγματα οικοσυστημάτων με μεγάλη ή μικρή σταθερότητα.



  • Εισηγητής βιντεοδιαλέξεων: Γεωργίου Βασιλική
    Επιστημονικός έλεγχος: Μπαμπίλης Νικόλαος, Πανταζής Γεώργιος

    Επιμέλεια ύλης σημειώσεων θεωρίας – ερωτήσεων κατανόησης: Γεωργίου Βασιλική
    Επιστημονικός έλεγχος: Μπαμπίλης Νικόλαος, Πανταζής Γεώργιος

    Επιμέλεια ύλης ερωτήσεων κρίσεως - κλειστού τύπου - σχολικού βιβλίου: Περάκη Αλεξάνδρα
    Επιστημονικός έλεγχος: Μπαμπίλης Νικόλαος, Πανταζής Γεώργιος