ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΠΛΑΤΩΝ - ΠΟΛΙΤΕΙΑ Ενότητα 12η (519b-d) - Η αλληγορία του σπηλαίου. Η απροθυμία των φιλοσόφων |
-
Στόχοι της ενότητας είναι οι μαθητές:- να κατανοήσουν τον συμβολισμό του μύθου, τη σημασία της παιδείας στη θέαση του Αγαθού και στην τελείωση του ανθρώπου, την κύρια υποχρέωση της πολιτείας να εξασφαλίσει την ευτυχία όλων των πολιτών·
- να προβληματιστούν για την ποιότητα του φορέα εξουσίας και τα κριτήρια της καταλληλότητάς του, που θέτει το πλατωνικό κείμενο·
- να διερωτηθούν για την πλατωνική σύνδεση γνώσης, ηθικής και πολιτικής·
- να διερευνήσουν το περιεχόμενο της πλατωνικής παιδείας και τον συμβολισμό του ως ανοδικής πορείας προς το μέγιστον μάθημα·
- να επισημάνουν και να σχολιάσουν την κριτική για την πολιτική κατάσταση στην Αθήνα που ασκεί ο Σωκράτης·
- να αξιολογήσουν τη διαφαινόμενη θέση του Σωκράτη / Πλάτωνα ότι ο πνευματικός άνθρωπος οφείλει να είναι ο άνθρωπος της πολιτικής δράσης.
Υποενότητα 1 - Εισαγωγή - ανάγνωση πρωτότυπου κειμένου
Υποενότητα 2 - Μετάφραση του κειμένου
Υποενότητα 3 - Τα δομικά στοιχεία του κειμένου
Υποενότητα 4 - Σύντομη απόδοση του περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Υποενότητα 5 - Πίνακας ερμηνευτικών σχολίων
Υποενότητα 6 - ΕΣ1: «Τί δέ;»
Υποενότητα 7 - ΕΣ2: Δύο κατηγορίες ανθρώπων ακατάλληλων να αναλάβουν τη διοίκηση της πολιτείας
Υποενότητα 8 - ΕΣ3: «ἐν μακάρων νήσοις»
Υποενότητα 9 - ΕΣ4: «ἐν παιδείᾳ»
Υποενότητα 10 - ΕΣ5: Το έργο των ιδρυτών της πολιτείας
Υποενότητα 11 - ΕΣ6: Ο ορισμός του αγαθού
Υποενότητα 12 - ΕΣ7: Οι χαρακτηρισμοί του αγαθού
Υποενότητα 13 - ΕΣ8: Το χρέος των ορθά πεπαιδευμένων
Υποενότητα 14 - ΕΣ9: «… τιμῶν, εἴτε φαυλότεραι εἴτε σπουδαιότεραι»
-
Θεματική σύνδεση των ενοτήτων 11 και 12
«Η αλληγορία του σπηλαίου. Η απροθυμία των φιλοσόφων» - Δομικά στοιχεία κειμένου
Μετάφραση
Λεξιλόγιο
Ετυμολογικά και ομόρριζα στη νέα ελληνική
Σύντομη απόδοση περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
A. «Τί δέ;… Ἀληθῆ, ἔφη.» Η εξουσία δεν είναι δυνατόν να ασκηθεί ούτε από τους αμόρφωτους ούτε από τους εραστές της μόρφωσης που απέχουν από την πράξη
Β. «Ἡμέτερον δὴ ἔργον… εἴτε σπουδαιότεραι.» Οι θεασάμενοι το φως της γνώσης έχουν χρέος να επιστρέψουν στους αλυσοδεμένους του σπηλαίου
Αισθητικά σχόλια
Επιμέλεια: Μάνιου Βάσω
Α΄ Επιστημονικός έλεγχος: Αναγνώστου Λαμπρινή
Β΄ Επιστημονικός έλεγχος: Μητρούσιας Σοφοκλής, Τζιώκα Πηνελόπη