ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΠΛΑΤΩΝ - ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ Ενότητα 1η (318e-320c) - Μπορεί η αρετή να γίνει αντικείμενο διδασκαλίας; |
Οι στόχοι της ενότητας είναι:- να κατανοήσουν οι μαθητές:
- το θέμα του διαλόγου.
- τις αρχικές θέσεις των δύο συνομιλητών.
- να αντιληφθούν την επιχειρηματολογία του Σωκράτη και να την αξιολογήσουν.
- να διακρίνουν τις μεθόδους των δύο συνομιλητών, να αιτιολογήσουν τις επιλογές τους και να τις συγκρίνουν.
Στην ενότητα αυτή θα παρακολουθήσουμε τους δύο συνομιλητές, τον Πρωταγόρα και τον Σωκράτη, να διατυπώνουν την αρχική τους θέση για το θέμα του διαλόγου, αν η αρετή διδάσκεται ή όχι, και την επιχειρηματολογία του Σωκράτη. Στο τέλος της ενότητας, ο Πρωταγόρας ανακοινώνει τις μεθόδους που θα ακολουθήσει για την υποστήριξη της θέσης του και την ανασκευή των σωκρατικών επιχειρημάτων.- να κατανοήσουν οι μαθητές:
Υποενότητα 1: Πλάτωνος Πρωταγόρας: 1η - 7η Ενότητα
Υποενότητα 2: Εισαγωγή - Ανάγνωση πρωτότυπου κειμένου
Υποενότητα 3: Δομικά στοιχεία του κειμένου
Υποενότητα 4: Απόδοση περιεχομένου
Υποενότητα 5: Πίνακας ερμηνευτικών σχολίων
Υποενότητα 6: ΕΣ1: Το αντικείμενο της διδασκαλίας του Πρωταγόρα: «Το μάθημα ... ισχυρίζομαι πως διδάσκω.»
Υποενότητα 7: ΕΣ2: Η πολιτική τέχνη
Υποενότητα 8: ΕΣ3: «... εννοείς πως αναλαμβάνεις να κάνεις τους άνδρες αγαθους πολίτες»
Υποενότητα 9: ΕΣ4: Η θέση και τα επιχειρήματα του Σωκράτη για το «διδακτόν» της αρετής: «Μάλιστα, ωραία τέχνη ... μη μας αρνηθείς και κάνε το».
Υποενότητα 10: ΕΣ5: Κριτική της επιχειρηματολογίας του Σωκράτη
Υποενότητα 11: ΕΣ6: «... αφού θεωρώ ... έχεις ανακαλύψει μόνος σου»
Υποενότητα 12: ΕΣ7: Οι σωκρατικές μέθοδοι και η στάση του Σωκράτη απέναντι στον Πρωταγόρα
Υποενότητα 13: ΕΣ8: Οι μέθοδοι του Πρωταγόρα: «Όχι, Σωκράτη ... να σας πω έναν μύθο»
Υποενότητα 14: ΕΣ9: Ηθογράφηση του Πρωταγόρα και του Σωκράτη
Υποενότητα 15: ΕΣ10: Πραγματολογικά και πολιτισμικά στοιχεία
-
Εισαγωγικά
«Μπορεί η αρετή να γίνει αντικείμενο διδασκαλίας;» - Δομικά στοιχεία του κειμένου
Σύντομη απόδοση του περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Α. Το αντικείμενο της διδασκαλίας του Πρωταγόρα: «Το μάθημα ... ισχυρίζομαι πως διδάσκω»
Β. Η θέση και τα επιχειρήματα του Σωκράτη για το «διδακτόν» της αρετής: «Μάλιστα, ωραία τέχνη ... μη μας αρνηθείς και κάνε το»
Γ. Οι μέθοδοι του Πρωταγόρα: «Όχι, Σωκράτη ... να σας πω έναν μύθο»
Δ. Ηθογράφηση του Πρωταγόρα και του Σωκράτη
Ε. Πραγματολογικά και πολιτισμικά στοιχεία
Επιμέλεια: Μάνιου Βάσω
Επιστημονικός έλεγχος: Τζιώκα Πηνελόπη, Μητρούσιας Σοφοκλής, Σαρδέλης Αθανάσιος