ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ - ΠΟΛΙΤΙΚΑ Ενότητα 13η (Α 2, 10-13) - Ο ανθρώπινος λόγος η πιο μεγάλη απόδειξη ότι ο άνθρωπος είναι από τη φύση του «ζῷον πολιτικὸν» |
-
Στόχοι της ενότητας είναι να κατανοήσουν οι μαθητές:- το περιεχόμενο της έννοιας «λόγος» σε αντιδιαστολή προς τη «φωνή» των ζώων και τη σημασία που έχει ως απόδειξη της θέσης ότι ο άνθρωπος είναι «φύσει ζῷον πολιτικόν»·
- ότι «στην τάξη της φύσης» η πόλη προηγείται από την οικογένεια και τον καθένα μας ως άτομο·
- ότι η πόλη προηγείται ως όλον από τα μέρη της, τους ανθρώπους, για τους οποίους αποτελεί τον φυσικό τους χώρο.
Υποενότητα 1 - Εισαγωγή - ανάγνωση πρωτότυπου κειμένου
Υποενότητα 2 - Τα δομικά στοιχεία του κειμένου
Υποενότητα 3 - Σύντομη απόδοση του περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Υποενότητα 4 - Πίνακας ερμηνευτικών σχολίων
Υποενότητα 5 - ΕΣ1: Ο λόγος ως γνώρισμα της κοινωνίας των ζώων και της πολιτικής κοινωνίας των ανθρώπων: «Είναι, νομίζω, φανερό … την οικογένεια και την πόλη»
Υποενότητα 6 - ΕΣ2: Η χρήση αντιθετικών ζευγών
Υποενότητα 7 - ΕΣ3: Ο συλλογισμός του Αριστοτέλη που αποδεικνύει ότι ο άνθρωπος είναι «φύσει ζῷον πολιτικὸν»
Υποενότητα 8 - ΕΣ4: Απόδειξη της θέσης ότι το όλον προηγείται του μέρους και ότι η πόλη υπάρχει εκ φύσεως: «Ώρα όμως … ή ζώο ή θεός»
-
Ο ανθρώπινος λόγος η πιο μεγάλη απόδειξη ότι ο άνθρωπος είναι από τη φύση του «ζῷον πολιτικὸν» - Δομικά στοιχεία κειμένου
Σύντομη απόδοση περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
1. Ο λόγος ως γνώρισμα της κοινωνίας των ζώων και της πολιτικής κοινωνίας των ανθρώπων: «Είναι, νομίζω, φανερό … την οικογένεια και την πόλη»
2. Ο συλλογισμός του Αριστοτέλη που αποδεικνύει ότι ο άνθρωπος είναι «φύσει ζῷον πολιτικὸν»
3. Απόδειξη της θέσης ότι το όλον προηγείται του μέρους και ότι η πόλη υπάρχει εκ φύσεως: «Ώρα όμως … ή ζώο ή θεός»
Επιμέλεια: Μάνιου Βάσω
Επιστημονικός έλεγχος: Βρυνιώτη Ελένη