ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ - ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ Ενότητα 5η (Β 3, 1-2) - Η πραγμάτωση της ηθικής αρετής συνεπάγεται ευχαρίστηση για τον άνθρωπο |
Στόχοι της ενότητας είναι οι μαθητές:- να κατανοήσουν τη βασική αριστοτελική έννοια της ηδονής και την έννοια της λύπης,
- να κατανοήσουν τη σχέση της ηθικής αρετής με την ηδονή και τη λύπη,
- να συνδέσουν την ηθική αρετή με τη ζωή στην πολιτική κοινωνία μέσω της παιδείας.
Υποενότητα 1 - Εισαγωγή - ανάγνωση πρωτότυπου κειμένου
Υποενότητα 2 - Μετάφραση του κειμένου
Υποενότητα 3 - Τα δομικά στοιχεία του κειμένου
Υποενότητα 4 - Σύντομη απόδοση του περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Υποενότητα 5 - Πίνακας ερμηνευτικών σχολίων
Υποενότητα 6 - ΕΣ1: «Σημεῖον δὲ … τοῖς ἔργοις·» και παραδείγματα που αποδεικνύουν τη θέση
Υποενότητα 7 - ΕΣ2: Συμπέρασμα: «Περὶ ἡδονὰς γὰρ καὶ λύπας ἐστὶν ἡ ἠθικὴ ἀρετή·»
Υποενότητα 8 - ΕΣ3: Στάση όσων δεν κατέχουν τις ηθικές αρετές: «διὰ μὲν γὰρ τὴν ἡδονὴν … τῶν καλῶν ἀπεχόμεθα.»
Υποενότητα 9 - ΕΣ4: Διαγραμματική παρουσίαση των συναισθημάτων που βιώνουν αυτοί που κατέχουν και αυτοί που δεν κατέχουν τις ηθικές αρετές με την εκτέλεση μιας ηθικής πράξης
Υποενότητα 10 - ΕΣ5: Η σημασία της λέξης «ἡδονὴ» στο κείμενο
Υποενότητα 11 - ΕΣ6: Προβληματισμός: οι ηθικές πράξεις συνοδεύονται και πρέπει να συνοδεύονται πάντοτε από ευχάριστα συναισθήματα;
Υποενότητα 12 - ΕΣ7: Ο ρόλος της αγωγής, κατά τον Αριστοτέλη και τον Πλάτωνα, στη διαμόρφωση των μόνιμων στοιχείων του χαρακτήρα μας: «Διὸ δεῖ … αὕτη ἐστίν.»
Υποενότητα 13 - ΕΣ8: Σύγκριση των παιδαγωγικών αντιλήψεων του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη με τη σύγχρονη παιδαγωγική
Υποενότητα 14 - ΕΣ9: Η κοινωνική διάσταση της αρετής
Υποενότητα 15 - ΕΣ10: Αισθητικά σχόλια
-
«Η πραγμάτωση της ηθικής αρετής συνπεάγεται ευχαρίστηση του ανθρώπου» - Δομικά στοιχεία κειμένου
Μετάφραση
Λεξιλόγιο
Ετυμολογικά και ομόρριζα στη νέα ελληνική
Σύντομη απόδοση περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Α) «Σημεῖον δὲ δεῖ ποιεῖσθαι… λυπούμενος δειλός.» Η ηδονή ή η λύπη απόδειξη διαμόρφωσης των ἕξεων
Β) «Περὶ ἡδονὰς… τῶν καλῶν ἀπεχόμεθα.» Η ηθική αρετή συνδέεται με την ηδονή και τη λύπη. Οι συνήθεις επιλογές των ανθρώπων
Γ) «Διὸ δεῖ ἦχθαί… αὕτη ἐστίν.» Η ορθή παιδεία ως αγωγή στα συναισθήματα της ηδονής και της λύπης
Αισθητικά σχόλια
Επιμέλεια: Μάνιου Βάσω
Α΄ Επιστημονικός έλεγχος: Αναγνώστου Λαμπρινή
Β΄ Επιστημονικός έλεγχος: Μητρούσιας Σοφοκλής, Τζιώκα Πηνελόπη