ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ - ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ Ενότητα 4η (Β 1, 7-8) - Σε όλες τις περιστάσεις της (καθημερινής) ζωής μας διαπιστώνεται η σημασία της ηθικής πράξης για την απόκτηση της ηθικής αρετής |
-
Στόχοι της ενότητας είναι οι μαθητές:- να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της ηθικής πράξης στις διαπροσωπικές σχέσεις για την απόκτηση της ηθικής αρετής και επομένως να αντιληφθούν ότι η ηθική αρετή νοείται μόνον ως κοινωνική αρετή·
- να εκτιμήσουν τον ρόλο της «ἕξεως» στην καλλιέργεια της ηθικής αρετής·
- να συνειδητοποιήσουν ότι η παιδεία, κατά τον Αριστοτέλη, προσανατολίζεται και στη δημιουργία «ἕξεων» που οδηγούν στην ηθική καλλιέργεια.
Υποενότητα 1 - Εισαγωγή - ανάγνωση πρωτότυπου κειμένου
Υποενότητα 2 - Μετάφραση του κειμένου
Υποενότητα 3 - Τα δομικά στοιχεία του κειμένου
Υποενότητα 4 - Σύντομη απόδοση του περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Υποενότητα 5 - Πίνακας ερμηνευτικών σχολίων
Υποενότητα 6 - ΕΣ1: «Οὕτω δὴ καὶ»
Υποενότητα 7 - ΕΣ2: Η αποδεικτέα θέση: «Καὶ ἑνὶ δὴ λόγῳ ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται.»
Υποενότητα 8 - ΕΣ3: Παραδείγματα: «πράττοντες … ἐκ τοῦ οὑτωσί.»
Υποενότητα 9 - ΕΣ4: Διευκρίνιση των όρων: «σώφρονες - ἀκόλαστοι, πρᾶοι - ὀργίλοι»
Υποενότητα 10 - ΕΣ5: Ο χαρακτήρας της αρετής
Υποενότητα 11 - ΕΣ6: Ο όρος «ἕξις»
Υποενότητα 12 - ΕΣ7: Η χρήση των τύπων «γινόμεθα – γίνονται – πράττοντες - ἐθιζόμενοι»
Υποενότητα 13 - ΕΣ8: Η σημασία της ποιότητας στις ενέργειές μας: «Διὸ δεῖ τὰς ἐνεργείας ποιὰς ἀποδιδόναι·»
Υποενότητα 14 - ΕΣ9: Η παιδαγωγική αξία του εθισμού: «οὐ μικρὸν οὖν … μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν.»
-
«Σε όλες τις περιστάσεις της (καθημερινής) ζωής μας διαπιστώνεται η σημασία της ηθικής πράξης για την απόκτηση της ηθικής αρετής» - Δομικά στοιχεία του κειμένου
Μετάφραση
Ετυμολογικά και ομόρριζα στη νέα ελληνική
Σύντομη απόδοση του περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Α) «Οὕτω δὴ καὶ… οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί.» Παραδείγματα που επιβεβαιώνουν ότι οι ενέργειες άσκησης/ο εθισμός οδηγούν στη διαμόρφωση των μόνιμων στοιχείων του χαρακτήρα
Β) «Καὶ ἑνὶ δὴ λόγῳ… ἀκολουθοῦσιν αἱ ἕξεις.» Οι έξεις προκύπτουν από τον εθισμό
Γ) «Οὐ μικρὸν οὖν… μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν.» Η παιδαγωγική αξία του εθισμού
Αισθητικά σχόλια
Επιμέλεια: Μάνιου Βάσω
Α΄ Επιστημονικός έλεγχος: Βρυνιώτη Ελένη
Β΄ Επιστημονικός έλεγχος: Μητρούσιας Σοφοκλής, Τζιώκα Πηνελόπη