ΑΞΟΝΑΣ: ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΘΕΜΑ: ΕΙΡΗΝΗ - ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ: ΜΙΑ ΚΡΙΣΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ |
Οι δραστηριότητες που συνοδεύουν το κείμενο θα σας βοηθήσουν να μάθετε ή και να θυμηθείτε:
- Τη διαδικασία περιληπτικής απόδοσης ενός κειμένου για την ανταπόκριση σε συγκεκριμένη επικοινωνιακή περίσταση
- Τη λειτουργία των στατιστικών στοιχείων ως τεκμηρίων
- Τη χρήση των πλαγιότιτλων (στη μορφή ονοματικών φράσεων)
- Τη χρήση λέξεων σε προτάσεις, έτσι ώστε να αναδεικνύονται διαφορετικές τους σημασίες
- Τη σύνθεση με αχώριστα μόρια
- Τη μετατροπή των ονοματικών συνόλων σε ρηματικές φράσεις
- Τις σημασίες της υποτακτικής
- Την παραγωγή λόγου (άρθρου) σχετικά με τις αιτίες τους προσφυγικού και μεταναστευτικού προβλήματος
Υποθέστε ότι ως δημοσιογράφοι σε εφημερίδα ευρείας κυκλοφορίας (στον ημερήσιο τύπο) καλείστε να παρουσιάσετε περιληπτικά το κείμενο του Γ.Γ. του ΟΗΕ -λίγο μετά τη δημοσίευσή του- σε ένα μονόστηλο* άρθρο 130-150 λέξεων. Να διατηρήσετε τον τίτλο του αρχικού κειμένου.
Βήμα 5ο: Γράφουμε την περίληψη.
* μονόστηλο: σύντομο, συνήθως, κείμενο που καταλαμβάνει μόνο μία στήλη (από τις τρεις ή τέσσερις) στη σελίδα στην οποία είναι τυπωμένο.
Εκφώνηση
Διαβάσατε το άρθρο του Μπαν Κι-Μουν και προβληματιστήκατε γιατί σήμερα, δύο χρόνια μετά τη δημοσίευσή του, η ανθρωπότητα συνεχίζει να βιώνει την κρίση του προσφυγικού και μεταναστευτικού προβλήματος. Αποφασίζετε, λοιπόν, στο πλαίσιο δημιουργικής εργασίας στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, να εξετάσετε τους λόγους που στις μέρες μας εξαναγκάζουν τους ανθρώπους σε προσφυγιά και μετανάστευση. Τα αποτελέσματα της διερεύνησής σας θα τα δημοσιεύσετε με τη μορφή άρθρου στο ηλεκτρονικό περιοδικό του σχολείου σας, προκειμένου να πληροφορήσετε τους αναγνώστες σας. (450-500 λέξεις)Οδηγίες
1. Θεωρία σχετικά με το άρθρο
2. Θεωρία σχετικά με τη διαδικασία και τη συγγραφή της περίληψης
3. Θεωρία σχετικά τη χρήση τεκμηρίων ως μέσων επίκλησης στη λογική
4. Θεωρία για τις σύνθετες λέξεις
5. Εγκλίσεις και τροπικότητες
6. Θεωρία για το διάγραμμα κειμένου
7. Θεωρία για τους τρόπους ανάπτυξης των παραγράφων
8. Θεωρία για τη συνοχή κειμένου
9. Θεωρία για τον έλεγχο του κειμένου
Επιμέλεια: Ελένη Βλαχογιάννη
Επιστημονικός έλεγχος: Βενετία Μπαλτά, Μαρία Νέζη