ΑΞΟΝΑΣ: ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΘΕΜΑ: ΜΟΡΦΕΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΕΙΜΕΝΟ: Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ |
Οι δραστηριότητες που συνοδεύουν το κείμενο θα σας βοηθήσουν να μάθετε ή και να θυμηθείτε:
- Τα στάδια προετοιμασίας για τη συγγραφή της περίληψης
- Έναν από τους τρόπους ελέγχου της κατανόησης κειμένου
- Τα χαρακτηριστικά του δοκιμιακού λόγου (ορισμός, οργάνωση, πειθώ, γλώσσα)
- Την αντικατάσταση λέξεων από συνώνυμες και τις συνεπαγόμενες αλλαγές σε επίπεδο λόγου
- Τη διαδικασία σύνθεσης λέξεων και τη σημασία που προσλαμβάνουν αυτές στα συμφραζόμενα μιας πρότασης
- Τη σημασία της χρήσης του α΄ και β΄ ενικού προσώπου (σε δοκιμιακό κείμενο)
- Τη λειτουργία των ερωτημάτων (σε δοκιμιακό κείμενο)
- Την παραγωγή λόγου (εισήγησης) σχετικά με τον γραπτό λόγο
- Τα στάδια προετοιμασίας για τη συγγραφή της περίληψης
Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 110-130 λέξεις.
Βήμα 5ο: Γράφουμε την περίληψη.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία συγγραφής της περίληψης πατήστε εδώ
Εκφώνηση
Ως μέλη του δεκαπενταμελούς θέλετε να παρέμβετε με μια εισήγηση στην παιδαγωγική συνεδρίαση που οργανώνει ο σύλλογος διδασκόντων του σχολείου σας με θέμα τις δημιουργικές γραπτές εργασίες. Γράφετε την εισήγησή σας με σκοπό: α) να εκθέσετε τον προβληματισμό σας για τα περιθώρια που έχουν οι μαθητές του σύγχρονου ελληνικού σχολείου να εκφράζονται περισσότερο δημιουργικά και ελεύθερα στον γραπτό λόγο και β) να καταθέσετε τις προτάσεις σας ώστε, αφενός να ενθαρρύνονται οι μαθητές στην ελεύθερη και δημιουργική έκφραση, αφετέρου να ασκούνται συστηματικά στην καλλιέργεια του γραπτού λόγου. (600 λέξεις)
Υπενθύμιση: Σύμφωνα με το ηλεκτρονικό Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής (http://www.greek-language.gr), η εισήγηση ορίζεται ως «η προφορική ή γραπτή παρουσίαση και ανάπτυξη ενός θέματος, μιας θέσης, πρότασης, άποψης κτλ., με την οποία επιδιώκεται να ενημερωθεί ένα ακροατήριο και να συζητήσει, να αποφασίσει κτλ.».Οδηγίες
1. Θεωρία σχετικά με τη διαδικασία και τη συγγραφή της περίληψης
2. Θεωρία σχετικά με το δοκίμιο (εισαγωγικά)
3. Θεωρία για την οργάνωση του δοκιμίου
4. Θεωρία για την πειθώ στο δοκίμιο
5. Θεωρία για τη γλώσσα του δοκιμίου
6. Θεωρία για τα επίπεδα λόγου
7. Θεωρία για τις διαθέσεις και τις φωνές του ρήματος
8. Θεωρία για τις σύνθετες λέξεις
9. Θεωρία για τους τρόπους ανάπτυξης των παραγράφων
10. Θεωρία για τον έλεγχο του κειμένου
11. Θεωρία για το διάγραμμα κειμένου
Επιμέλεια: Παναγιώτα Σεφερλή
Επιστημονικός έλεγχος: Βενετία Μπαλτά, Μαρία Νέζη