ΤΕΥΧΟΣ Β΄ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο: ΧΗΜΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ
ΕΝΟΤΗΤΑ 3.1: ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΗΜΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗ ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ - ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ




  • Στο τέλος της διδακτικής αυτής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός:

    • Να αναφέρει το αντικείμενο μελέτης της χημικής κινητικής.
    • Να απαριθμεί λόγους που δείχνουν γιατί είναι σημαντικό να επηρεάζουμε την ταχύτητα των χημικών φαινομένων.
    • Να εξηγεί τις βασικές προϋποθέσεις για να είναι αποτελεσματική μια σύγκρουση μεταξύ αντιδρώντων μορίων.
    • Να περιγράφει τη θεωρία της μεταβατικής κατάστασης.
    • Να εξηγεί τι είναι η ενέργεια ενεργοποίησης και τι το ενεργοποιημένο σύμπλοκο.
    • Να αξιοποιεί τις τιμές της ενέργειας ενεργοποίησης διαφορετικών αντιδράσεων για να συγκρίνει τις ταχύτητές τους.
    • Να αξιοποιεί δεδομένα από διαγράμματα που δείχνουν τα ενεργειακά χαρακτηριστικά της μετατροπής των αντιδρώντων σε προϊόντα, συμπεριλαμβανόμενου του ενεργοποιημένου συμπλόκου, και να μπορεί να εξάγει συμπεράσματα από αυτά.
    • Να ορίζει το μέσο ρυθμό κατανάλωσης συγκέντρωσης αντιδρώντος (ή ταχύτητα κατανάλωσης αντιδρώντος) και το μέσο ρυθμό παραγωγής συγκέντρωσης προϊόντος (ή ταχύτητα παραγωγής προϊόντος).
    • Να διακρίνει τη διαφορά στο πρόσημο μεταξύ μέσου ρυθμού μεταβολής συγκέντρωσης αντιδρώντος και μέσου ρυθμού κατανάλωσης συγκέντρωσης αντιδρώντος.
    • Να εξηγεί τη σχέση μεταξύ ρυθμών μεταβολής συστατικών της αντίδρασης και των συντελεστών που αυτά φέρουν στη χημική εξίσωση της αντίδρασης.
    • Να ορίζει τη μέση ταχύτητα αντίδρασης και να δίνει τις δυνατές εκφράσεις που μπορεί να έχει η μέση ταχύτητα ανάλογα με το σώμα του οποίου προσδιορίζεται η μεταβολή της συγκέντρωσης.
    • Να εξηγεί γιατί η ταχύτητα των περισσότερων χημικών αντιδράσεων ελαττώνεται με φθίνοντα ρυθμό.
    • Να διακρίνει την ταχύτητα μιας αντίδρασης από το ρυθμό (ή ταχύτητα) κατανάλωσης αντιδρώντος, ή σχηματισμού προϊόντος.
    • Να ορίζει τη στιγμιαία ταχύτητα αντίδρασης και να δίνει τις δυνατές εκφράσεις που μπορεί να έχει η στιγμιαία ταχύτητα ανάλογα με το σώμα του οποίου προσδιορίζεται η μεταβολή της συγκέντρωσης.
    • Να εξηγεί τι είναι η καμπύλη αντίδρασης και να σχεδιάζει, ποιοτικά, διάγραμμα καμπύλης αντίδρασης από δεδομένα.
    • Να αξιοποιεί δεδομένα από διαγράμματα καμπυλών αντίδρασης και να μπορεί να εξάγει συμπεράσματα από αυτά σχετικά με τις μεταβολές συγκεντρώσεων των υπολοίπων συστατικών της αντίδρασης.
    • Να αξιοποιεί την καμπύλη αντίδρασης ενός προϊόντος για να προσδιορίζει τη στιγμιαία ταχύτητα αυτού τη ζητούμενη χρονική στιγμή t, καθώς και τη στιγμιαία ταχύτητα της αντίδρασης.
    • Να αξιοποιεί πειραματικά δεδομένα για τον υπολογισμό της ταχύτητας μιας αντίδρασης.
    • Να επιλύει ασκήσεις και προβλήματα που χρειάζονται στοιχειομετρικούς υπολογισμούς για τον προσδιορισμό της μέσης ταχύτητα της αντίδρασης, της μέσης ταχύτητας κατανάλωσης αντιδρώντος και της μέσης ταχύτητας παραγωγής προϊόντος.
    • Να επιλύει ασκήσεις και προβλήματα προσδιορισμού στοιχειομετρικών παραμέτρων αξιοποιώντας δεδομένα σχετικά με τη μέση ταχύτητα της αντίδρασης ή τη μέση ταχύτητα κατανάλωσης αντιδρώντος ή τη μέση ταχύτητας παραγωγής προϊόντος.




  • Εισηγητές βιντεοδιαλέξεων: Πάγκαλος Σπύρος - Χαρίτος Κωνσταντίνος
    Ήχος βιντεοδιαλέξεων: Γιαλούρης Παρασκευάς
    Επιστημονικός έλεγχος: Αποστολόπουλος Κωνσταντίνος – Γιαλούρης Παρασκευάς

    Επιμέλεια σημειώσεων θεωρίας: Πάγκαλος Σπύρος - Χαρίτος Κωνσταντίνος
    Επιστημονικός έλεγχος: Αποστολόπουλος Κωνσταντίνος – Γιαλούρης Παρασκευάς

    Επιμέλεια λυμένων θεμάτων, θεμάτων προς επίλυση: Πάγκαλος Σπύρος - Χαρίτος Κωνσταντίνος
    Επιστημονικός έλεγχος: Αποστολόπουλος Κωνσταντίνος – Γιαλούρης Παρασκευάς

    Εισαγωγή: Αποστολόπουλος Κωνσταντίνος – Γιαλούρης Παρασκευάς

    Ποιοτικός έλεγχος: Κουκουλάς Βαγιανός - Παπαστεργιάδης Θωμάς.
    Σωτηράκης Γιώργος - Χριστοπούλου Στέλλα